Blog

Deel dit artikel via:
Blog

De ontwikkeling van digitale banen

Vandaag is Facebook jarig! Het platform van moederbedrijf Meta heeft een grote impact gehad op het dagelijks leven van vrijwel iedereen. Na mate het platform zich ontwikkeld en er ook te zien is dat andere Social Media platformen zich ontwikkelen, is ook te zien dat hier werkgelegenheid uit ontstaat. Wij hebben de 4 leukste banen voor je op een rijtje gezet wanneer het gaat om de ontwikkeling van Social Media.

25 januari 2023 in Blog
De ontwikkeling van digitale banen
  1. Content creator

Social Media bestaat uit content. Content is de inhoud die geplaatst wordt op Social Media door de gebruikers van de platformen. Dit kan gaan over teksten, foto’s of video’s. Een content marketeer doet er alles aan om de te bereiken doelgroep te doorgronden, een content strategie en planning te maken (vaak samen met een ‘Social Media manager’ – hierover later meer) die ervoor zorgt dat er waardevolle content gecreëerd en geplaatst wordt die waardevol is voor de doelgroep en zorgt voor een sterke analyse van de, door het Social Media platform, verkregen data.

Een interessante ontwikkeling in de contentmarketing is het ontstaan van nieuwe expertises door de ontwikkelingen van verschillende platformen. Zo is een vrij nieuwe expertise in de content marketing een ‘GIF designer’. GIF-jes ken je vast wel, bewegende beelden zonder geluid welke je kan plaatsen op Social Media of kan versturen met bijvoorbeeld Whatsapp. De populariteit van GIF-jes is zo sterk aan het groeien dat bedrijven hierop in spelen door bijvoorbeeld GIF-jes in te zetten in hun marketingstrategie. Fiverr heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat de vraag naar GIF-experts wereldwijd met 73% gestegen is. In Italië was dit zelfs 208%. Dus wanneer je niet op woorden kan komen, lang leve de GIF-jes!

Ben jij op zoek naar een baan als content creator / marketeer? Bekijk dan eens onze vacatures!

  1. Social Media manager

Er kan niet zomaar van alles gepost worden op Social Media accounts van bedrijven. Dit zal onder andere moeten passen binnen de branding van het bedrijf. Deze branding bestaat uit bijvoorbeeld kleuren en lettertypes maar ook afbeelding gebruik en de tone of voice. Branding kan misschien wel het beste omschreven worden als: ‘Hoe mensen over je praten als je de kamer uit bent’. Deze branding wordt dus meegenomen in de contentstrategie en planning. Op basis van de strategie wordt er per kanaal content ontwikkeld, wat dus gedaan kan worden met een content marketeer. Maar daar houd het niet op! Op Social Media is ‘engagement’ on-ge-love-lijk belangrijk! Het is niet voor niet ‘Social’ Media. Een Social Media manager zoekt dus deze engagement op door bijvoorbeeld samenwerkingen met andere bedrijven of personen aan te gaan. Hierbij kan je denken aan influencers, maar ook door actief te zijn op Social Media. Hierdoor laten ze de menselijke kant van een bedrijf zien. Ze zijn eigenlijk de brug tussen het bedrijf en de doelgroep!

Zoals we net al hebben besproken, is er sinds de lancering van Facebook en explosie aan Social Media platformen. Deze hebben natuurlijk allemaal net iets wat een ander niet heeft. Hierdoor is het gebruik van het platform vaak anders. Ja, er is hier dus management voor nodig! Een interessante hierin is bijvoorbeeld Tiktok. Generatie Z (1995-2010) is er niet vanaf te slaan. Zo laat Fiverr weten dat de vraag naar Tiktok managers met 200% gestegen is!

Ben jij op zoek naar een baan als Social media manager? Bekijk dan eens onze vacatures!

  1. Chatbot designer

Een van de meest recente Social Media trends is het gebruik van chatbots. Intelligente kunst die vragen van individuele gebruikers kan beantwoorden en hen via een website van informatie kan voorzien. Er is veel vraag naar experts die deze geautomatiseerde systemen gebruiken. Zeker in een tijd waarin klantenservice steeds meer geautomatiseerd wordt. Deze chatbots zijn zo geavanceerd dat je het verschil niet kunt zien tussen interactie met een mens en interactie met een machine. De kans is groot dat je zelf al veel interacties hebt met chatbots!

Er is te zien dat veel marketingafdelingen van bedrijven aan de slag gaan met chatbots. Is het uitdenken en werken van chatbots iets voor jou? Bekijk dan eens onze marketing vacatures!

  1. Metaverse

Deze zat er natuurlijk aan te komen. De kunst en techniek van het ontwerpen van structuren in een meeslepend digitaal universum waar mensen virtueel kunnen communiceren met 3D-modellen, staat bekend als Metaverse Architectuur. Architecten in de Metaverse bedenken doorgaans bestaande structuren in de digitale wereld opnieuw. Of het nu gaat om gebouwen, monumenten of uw favoriete bureau; als het aan Meta ligt ‘leven’ we binnenkort in deze digitale omgevingen. En als we inschattingen van bedrijven als Techtarget mogen geloven, zal de Metaverse in 2030 een waarde van ongeveer 1.5 miljard waard zijn. Ja, dat zijn negen nullen.

Een aantal bedrijven zijn al druk aan de slag met de Metaverse, andere bedrijven zijn hier nog wat afwachtend in en sommige hebben hier nog nooit van gehoord! Ben jij hier enthousiast over en zou je graag dit enthousiasme in de praktijk brengen? Kijk dan eens bij onze marketing vacatures! Misschien vind jij wel een bedrijf dat even enthousiast hierover is als jij!

Zoals je hebt kunnen lezen, is er dus genoeg werkgelegenheid in de digitale wereld en lijkt het er ook niet op dat deze ontwikkeling in de toekomst ophoud! Ben jij benieuwd of hier ook kansen voor jou liggen? Kijk dan eens tussen onze vacatures! Bijvoorbeeld wanneer het gaat om marketing, speelt Social Media natuurlijk een grote rol!

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk